onsdag 12 januari 2011

12 januari 2011

Vi lämnade Färöarna den 3 januari och satte oss på planet mot Island. Redan då kände jag att nåt var på gång i halsen, och mycket riktigt så vaknade jag upp utan någon röst att tala om dagen efter. Sen dess har jag varit sjuk, mer eller mindre. De första dagarna uppbådade jag all min kraft och försökte vara med på lite olika möten, rundturer och välkomstmiddagar, för det kändes så tråkigt att missa saker i början. Jag insåg dock snart att det inte gick, och kapitulerade. Sen låg jag i sängen i några dagar och stirrade i taket, och sov jättemycket. Varierade det med att blöda näsblod och äta mat som Martin lagade. Hade dessutom alla mina kläder i tvättmaskinen som inte gick att öppna på tre dagar. Saker och ting hade kunnat börja bättre.

Såhär ser vårt rum ut! Fint och ljust.
Men i söndags vaknade jag upp och mådde lite bättre, och tur var väl det för den dagen skulle vi på heldagsutflykt! Aðalsteinn, som är vår mentor här, tog med oss runt om södra Island och visade oss en massa saker. Bland annat en stor familjepark som IOGT ägt fram till 2007. Nu var det nån bank-gubbe som ägde det och inte använde det, men Aðalsteinns familj hade fortfarande sommarstugor där så vi tittade till dem. Precis i närheten låg den stora vulkanen Hekla, det var kanonfint! Sen åkte vi och tittade på Eyjafjallajökul, lite vattenfall och sen hemåt efter några små stopp hos ett par bönder och på en liten grönsakshandel. Ser verkligen fram emot att se mer av Island under de här tre månaderna!


En underjordisk bosättning från 800-talet.


Hekla.


Berget med snö på i bakgrunden är Eyjafjallajökull. Den ryker fortfarande eftersom det är så varmt inuti den sen utbrottet i våras.

Framför ett stort vattenfall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar